Op IKC Sint Radbodus richten we onderwijs en opvoeding zodanig in dat kinderen kunnen opgroeien tot vrije en verantwoordelijke mensen, die verbonden zijn met zichzelf, de ander en hun omgeving. We maken samen het grotere geheel. Dit doen we vanuit:
- katholieke waarden: menselijke waardigheid, vertrouwen, respect, kansen bieden en elkaar serieus nemen;
- subsidiariteit: iedereen is deskundig en kan op eigen niveau verantwoording nemen en leren dragen;
- algeheel welzijn: voor elkaar zorgen, saamhorigheid; en
- solidariteit: deel zijn van de wereld en het leven, geen mensen uitsluiten.
Wat betekent dit voor ons onderwijs en onze opvang?
- Voor al ons handelen geldt: samen werken, samen vieren, samen leven, samen delen.
- We ondersteunen kinderen in hun brede ontwikkeling.
- Ieder kind heeft eigen talenten.
- Als leerkracht/pedagogisch medewerker helpen wij de kinderen verantwoordelijk te durven zijn voor hun eigen leer- en groeiproces en de keuzes die ze maken.
- Als leerkracht/pedagogisch medewerker hebben wij een begeleidende en stimulerende rol in dit proces.
Wat hebben we hiervoor nodig?
- Betekenisvol aanbod.
- Een uitdagende leer- en leefomgeving, die ervoor zorgt dat kinderen zich optimaal ontwikkelen en het beste uit zichzelf kunnen en willen halen.
- Een breed en gevarieerd (onderwijs)programma, dat rekening houdt met individuele verschillen tussen leerlingen en maatwerk biedt waar dat mogelijk en wenselijk is.
- Een leerstofaanbod met mogelijkheden tot differentiatie, zelfstandig werken en keuzewerk.
- Leerkrachten en pedagogisch medewerkers die professioneel handelen.
- Leerkrachten en pedagogisch medewerkers die vertrouwen ín en hoge verwachtingen ván de kinderen hebben.
- Een open communicatie met de ouders van onze kinderen.
Hoe zien we dat voor ons?
- Thematisch werken. Wereldoriëntatie en creatieve vakken en waar mogelijk instrumentele vakken in een thema integreren.
- De goede dingen behouden en verdiepen, bijvoorbeeld: coachingsgesprekken, vieringen, leerlingenraad.
- Verbinding onderwijs en kinderopvang verbeteren. Bijvoorbeeld: de doorgaande lijn tussen peuteropvang en onderbouw, binnenschools en buitenschools, collega’s van opvang nemen zitting in commissies.
- Verbeteren van de leerkrachtvaardigheden, didactisch en pedagogisch.
- Verbeteren van planmatige zorg en opbrengsten.
- Verbeteren van de ouderbetrokkenheid.
Kanjer
Op ons IKC werken we met de Kanjertraining. Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De regels die daarbij centraal staan zijn:
- we vertrouwen elkaar
- we helpen elkaar
- niemand speelt de baas
- niemand lacht uit
- niemand doet zielig
We doen allemaal, leerlingen, leerkrachten en ouders, ons best om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat spreken we elkaar daar op rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.kanjertraining.nl.